Cataracta

Cataracta este o boală a ochiului care apare de obicei la persoane peste 60-65 de ani, dar şi la cei mai tineri, cataractele congenitale sau după traumatisme oculare.

SIMPTOME
  • Pacientul vede tot mai ceţos, ca ”printr-o sită” mai ales la soare, şi vederea nu se îmbunătăţeşte cu nici un ochelari.
CLINIC
  • Cristalinul, lentila din ochi, se îmbolnăveşte şi î-şi pierde transparenţa, lumina şi imaginile nu mai ajung la fundul ochiului și pacientul vede tot mai rău.
TRATAMENTUL
  • Este doar chirurgical, prin înlocuirea cristalinului bolnav opac cu unul artificial transparent.

Tehnicile moderne chirurgicale Tehnicile moderne chirurgicale sunt foarte puţin invazive, se lucrează prin incizie de 2 milimetri, prin care conţinutul cristalinului se aspiră cu ultrasunete şi în sacul cristalinian se introduce cristalinul artificial care este flexibil şi este injectat cu o seringă specială prin aceeaşi incizie de 2 mm.

Operaţia trebuie făcută la timpul său, nici prea repede (cât timp pacientul vede bine cu ochelari nu se indică)- pentru că în 1-2 % din cazuri este posibil ca vederea să fie mai rea decât înainte de operaţie – există complicaţii intra şi postoperatorii, este totuşi o operaţie!

Operaţia nu trebuie nici prea mult amânată, când cristalinul devine foarte rigid şi cantitatea de ultrasunete folosită pentru a-l emulsifica este foarte mare, aceasta ducând la complicaţii ulterioare:

• edemul corneei (pierderea transparenţei), care în unele cazuri poate duce la necesitatea altor operaţii pe cornee
  • ruptura sacului cristalinian care poate conduce la amânarea implantării în aceeaşi şedinţă operatorie, fiind necesar alt tip de implant.

Complicaţiile tardive pot fi infecţioase, foarte rare, dar pot fi foarte grave conducând uneori la pierderea ochiului.

Complicaţii există, este adevărat foarte rare, dar pacientul trebuie să înţeleagă aceasta şi să decidă în cunoştinţă de cauză că doreşte să se opereze.

După operaţie, pacientul trebuie să folosească picături, după cum i-a prescris medicul operator şi o perioadă trebuie să evite eforturile fizice intense şi expunere la praf.